Webex

Mehr Informationen zu dem Service finden Sie in unserem Dokumentationsportal.

Webex Client cannot connect to the telephone system

Notice
Monday 09/29/2025 12:00 PM - Sunday 10/12/2025 06:00 PM

We have determined that not all of the certificates required for our new certification authority “HARICA” are available in some Windows operating systems.
If the “HARICA TLS RSA Root CA 2021” certificate is missing on your computer, services that operate with HARICA certificates will no longer function here. This affects telephony (softphone, Webex), for example.
To fix the problem, the “HARICA TLS RSA Root CA 2021” certificate must be installed on the affected computers.
The official certificate can be downloaded from the manufacturer at the following link:
https:
repo.harica.gr/certs/HARICA-TLS-Root-2021-RSA.der

30.09.2025 15:57

Login not possible

Outage
Tuesday 07/22/2025 11:30 AM - Tuesday 07/22/2025 11:44 AM

RWTH Single Sign-On login ist not possible at the moment.
Existing sessions are not affected.
We are working on fixing the problem.

22.07.2025 11:37
Updates

The problem has been solved.

22.07.2025 11:45

Login via RWTH Single Sign-On not working

Outage
Thursday 06/26/2025 03:45 PM - Thursday 06/26/2025 04:16 PM

There are currently disruptions to RWTH Single Sign-On. After entering your login details, the screen loads and then an Internal Server Error appears. This affects all services that use the RWTH Single Sign-On login.
The specialist department has been informed and is working to resolve the issue.

26.06.2025 15:53
Updates

The problem has been fixed.

26.06.2025 16:16

Routing über neue XWiN-Router

Maintenance
Tuesday 06/10/2025 09:00 PM - Tuesday 06/10/2025 10:13 PM

During this period, the routing of the previous XWiN routers (Nexus 7700) will be switched to the new XWiN routers (Catalyst 9600). These routers are essential for RWTH's network connection. This changeover also requires the migration of the DFN connection, which is switched redundantly to Frankfurt and Hannover, and the RWTH firewall to the new systems.
There will be complete or partial outages of the external connection during the maintenance window. All RWTH services (e.g. VPN, email, RWTHonline, RWTHmoodle) will not be available during this period. The accessibility of services within the RWTH network will be temporarily unavailable due to limited DNS functionality.

07.05.2025 12:47
Updates

Der Uplink nach Frankfurt wurde erfolgreich auf das neue System geschwenkt.

10.06.2025 21:07

Umbau des Uplinks nach Hannover beginnt.

10.06.2025 21:36

Uplink nach Hannover auf das neue System umgezogen.

10.06.2025 21:45

BGP v4/v6 nach Frankfurt und Hannover sind nun über die neue Routern funktional.

10.06.2025 21:57

Es stehen noch ein paar kleinere Nacharbeiten an.

10.06.2025 22:03

Wartung ist abgeschlossen. Der Datenverkehr läuft nun vollständig über die neuen Router!

10.06.2025 22:12

Problematik mit der Anbindung zur Physik identifiziert, Lösung erfolgt morgen früh.

10.06.2025 23:50

Umsetzung des Lifecycle Managements

Notice
Thursday 05/15/2025 10:00 AM - Thursday 05/15/2025 06:00 PM

Im Rahmen der Implementierung des Lifecycle Managements deaktivieren wir heute Accounts, die nach uns vorliegenden Angaben keine Gültigkeit mehr haben sollten.
Sollte ihr Account unberechtigt deaktiviert worden sein, melden Sie sich bitte beim ServiceDesk.

15.05.2025 10:02

Kurze SSO-Störung

Outage
Wednesday 02/12/2025 08:25 PM - Wednesday 02/12/2025 09:00 PM

This evening around 20:25 - 21:00 there was a performance low in the SSO service and was checked by the specialist department during this time. The problem has been solved and fast logins without waiting times are possible again.

12.02.2025 21:41

Short Failure of the Uplink to Frankfurt

Outage
Tuesday 01/28/2025 03:00 PM - Tuesday 01/28/2025 03:20 PM

Due to a brief disruption, there are various network and telephony failures at the RWTH. The reason for this is a fibre break in an uplink to Frankfurt.

28.01.2025 15:15

Single sign-on and MFA mailfunction

Partial Outage
Wednesday 12/11/2024 08:00 AM - Wednesday 12/11/2024 09:30 AM

At the moment, single sign-on and multi-factor authentication are sporadically disrupted. We are already working on a solution and ask for your patience.

11.12.2024 08:12

Hohe Latenzen zentrale RWTH Firewall

Partial Outage
Thursday 10/10/2024 08:00 AM - Thursday 10/10/2024 11:30 AM

Aufgrund hoher Last auf der zentralen RWTH Firewall kam es zu erhöhten Latenzen, wodurch insbesondere Videokonferenzen gestört wurden. Durch die Deaktivierung ein paar nicht essenzieller Dienste konnte das Problem behoben werden. In Kürze ist eine Leistungssteigerung der Firewall geplant, um zukünftig genügend freie Ressourcen zu schaffen.

10.10.2024 11:19
Updates

Erweiterung der Meldung auf die Queue Webex. Durch die Störung werden Echtzeitanwendungen wie Webex in Mitleidenschaft gezogen.

10.10.2024 11:27

Short problems while using RWTH Single Sign-On

Maintenance
Monday 10/07/2024 04:00 PM - Monday 10/07/2024 04:30 PM

For a short period of time, there was an error while using RWTH Single Sign-On.
The problem has been solved.

07.10.2024 16:03

Expired certificate

Outage
Monday 09/23/2024 08:00 AM - Monday 09/23/2024 09:03 AM

Due to the expired certificate for idm.rwth-aachen.de, no IdM applications and the applications that use RWTH Single Sign-On can be accessed.
We are working on a solution.
- An insecure connection message is displayed when calling up IdM applications.
- When calling up applications with access via RWTH Single Sign-On, a message about missing authorisations is displayed.

23.09.2024 08:11
Updates

The certificate has been updated and the applications can be accessed again. Please delete the browser cache before accessing the pages again.

23.09.2024 09:06

Lizenzwechsel

Notice
Saturday 09/21/2024 12:00 AM - Saturday 09/21/2024 11:55 PM

am 21.9.2024 startet unser neuer Wartungsvertrag im neuen Lizenzmodell von Cisco Webex. Wir vertrauen darauf, daß Cisco den Lizenzwechsel ausfallfrei absolviert.

03.09.2024 14:47

Wartung des Datenbankservers

Partial Maintenance
Tuesday 08/13/2024 10:30 AM - Wednesday 08/14/2024 11:30 AM

Wegen einer Wartung des zugrundeliegenden Datenbankservers ist im Wartungszeitraum mit Ausfällen von Webdiensten zu rechnen:
* NOC-Portal (z.B. DNS-Admin, DHCP-Admin, RADIUS-Admin, Interface-Admin, WLAN Gäste einrichten)
* TK-Portal
* RA-Portal
Die Dienste laufen wie gewohnt weiter. Bitte versuchen Sie zu einem späteren Zeitpunkt Ihre gewünschten Änderungen einzutragen.

12.08.2024 18:35
Updates

leider ist die Wartung noch nicht zum Abschluss gekommen, weswegen die Daten heute für ca 1h nicht zur Verfügung stehen.

14.08.2024 10:25

Die Migration ist abgeschlossen

14.08.2024 12:03

Multifactor-Authentication for the RWTH Single Sign-On

Warning
Tuesday 07/02/2024 07:45 AM - Tuesday 07/16/2024 12:00 AM

Since July 2, 2024, the RWTH Single Sign-On (SSO) and the login of all SSO-connected services is protected with multifactor-authentication (MFA). In addition to an individual password, users must now enter a second factor when logging in. The second factor must be generated in Selfservice [1] via the Token Manager. Further information can be found on IT Center Help [2] and the IT Center Blog [3].
[1] http:
www.rwth-aachen.de/selfservice
[2] https:
help.itc.rwth-aachen.de/service/0f861f53818c44e9a5df6ea7b244dacd/article/b084004d1bcf40a3be00f456f3e4a543/
[3] https:
blog.rwth-aachen.de/itc/en/tag/mfa/

02.07.2024 08:20

Login via RWTH Single Sign-On Partially Not Possible

Notice
Tuesday 07/02/2024 10:30 AM - Wednesday 07/03/2024 01:55 PM

Unfortunately, the login via the RWTH Single Sign-On and thus into the connected services is currently only successful in individual cases.
If you receive an error message, please try to log in again in about an hour.
People who are already successfully logged in are not affected by the disruption.

02.07.2024 11:27
Updates

The servers are currently at full capacity. We therefore ask you to try to log in at a later time (approx. in one hour). We are working on a solution to the problem.

02.07.2024 11:59

Through various measures, which have significantly increased the overall performance of the servers, the loading difficulties and login problems were resolved around 3 pm.
For the time being, the message remains as a note, as we continue to monitor the load on the system.

02.07.2024 17:03

The login to the RWTH Single Sign-On is stabilized. For this reason, we are ending this notice.

03.07.2024 13:57

Webex-Account kann nicht aktiviert werden

Partial Outage
Monday 06/03/2024 09:00 AM - Monday 06/10/2024 10:30 AM

Aktuell kommt es bei einzelnen Personen, die noch keinen Zugang zur Cisco Telefonanlage haben, beim Zugriff auf das TK-Portal zu einer Fehlermeldung.
Wir arbeiten an einer schnellstmöglichen Lösung des Problems.

05.06.2024 15:00
Updates

Die Aktivierung des Zugangs ist nun wieder möglich.
Das Problem wurde behoben.

10.06.2024 10:44

Ansetzen von Webex Meetings gestört

Partial Outage
Tuesday 05/21/2024 10:15 AM - Thursday 05/23/2024 09:00 AM

Bei dem Versuch, sowohl über den client als auch über den Browser, ein Webex Meeting anzusatzen lädt das aufkommende fenster sehr lange bevor teilweise eine Errormeldung erscheint.

21.05.2024 10:32
Updates

Störung sollte behoben sein.

23.05.2024 09:52

Netzwerkstörung

Partial Outage
Thursday 04/11/2024 10:05 AM - Thursday 04/11/2024 11:39 AM

Currently, external websites cannot be accessed. We are working on a solution.
Telephony may also be affected.

11.04.2024 10:42
Updates

Zeitraum nach vorne erweitert.
Ticket auf weitere Queues ausgeweitet
Betraf u.a. auch sciebo und Videokonferenzen oder Chat über Webex

11.04.2024 14:21

Login über RWTH Single Sign-On (Shibboleth) beeinträchtigt

Partial Outage
Thursday 01/18/2024 10:45 AM - Thursday 01/18/2024 12:00 PM

***englisch version below***
Due to the maintenance currently being carried out in the Identity Management [1], login via the RWTH Single Sing-On is affected. Please try to log in again at a later time. As soon as the maintenance has been completed, you will be able to log in again without any problems.
[1] https:
maintenance.itc.rwth-aachen.de/ticket/status/messages/21/show_ticket/8753

18.01.2024 10:54

Login bei Webex und Jabber teilweise gestört

Outage
Tuesday 12/12/2023 11:30 AM - Thursday 12/14/2023 12:00 AM

Currently the login to Webex and Jabber is partially disrupted
Jabber displays the message: "The page cannot be opened, please try again later"
Webex displays the message: "Error while processing SAML response"
Our technical department is working on a solution.

12.12.2023 15:56
Updates

Die Störung wurde behoben.

14.12.2023 11:28

Wartung und Upgrade der Cisco Telefonanlage

Maintenance
Tuesday 11/28/2023 08:00 AM - Friday 12/01/2023 12:00 AM

Die Software der Cisco-Telefonanlage wird aktualisiert.
Es kann in diesem Zeitraum zu Abbrüchen von Telefongesprächen und Neustarten von Telefonapparaten kommen.
Grundsätzlich sind alle Funktionen der Telefone, des Jabber-Clients und von Webex nutzbar.

21.11.2023 16:22
Updates

während des Upgrades steht der Service tk-portal.itc.rwth-aachen.de zeitweise nicht zur Verfügung, um keine Datenbankfehler zu produzieren.

28.11.2023 12:57

Die Wartung wird verlängert bis zum 01.12.2023

29.11.2023 17:04