WirelessLAN (eduroam, RWTH-guests)

Mehr Informationen zu dem Service finden Sie in unserem Dokumentationsportal.

RWTH guests malfunctioning

Partial Outage
Friday 11/21/2025 09:02 AM - Friday 11/21/2025 12:35 PM

There is currently a problem with RWTH-guests. It is usually possible to log in, but no connection to the Internet can be established. We are currently analyzing the problem.

21.11.2025 12:02
Updates

Der Fehler wurde gefunden. Die Störung ist behoben.

21.11.2025 12:53

RADIUS certificate change

Notice
Wednesday 08/20/2025 08:45 AM - Tuesday 09/30/2025 09:45 AM

On September 9, 2025, we will switch the RADIUS server certificate in the eduroam and RWTH-institutes networks to the DFN Community Root CA 2022 certificate.
In order for a device to connect successfully to the Wi-Fi, it must recognize the stored root certificate as trustworthy.
To avoid connection interruptions, we recommend to use the current eduroam CAT App or to install the root certificate manually.
Devices that have installed or updated the eduroam CAT App for Wi-Fi configuration after June 12, 2025 and devices with the EAP-PWD authentication method (mainly available on Android and Linux systems) are not affected by the certificate change.
For configuration instructions, see IT Center Help:
https:
help.itc.rwth-aachen.de/en/service/b3d9a2c8ae5345b8b8f5128143ef4e3c/article/96f2bac81f1d479faac5b6e0d9e0d655/

20.08.2025 08:52

Zugang teilweise gestört

Partial Outage
Thursday 09/18/2025 11:20 AM - Thursday 09/18/2025 04:20 PM

wegen einer Fehlkonfiguration am RADIUS Service sind im Zeitraum ein Bruchteil der korrekten Anmeldungen an eduroam und vpn.rwth-aachen.de im Zeitraum immer mal wieder abgelehnt worden.

18.09.2025 18:55

Proxy - SW-Update

Maintenance
Wednesday 09/17/2025 12:00 PM - Wednesday 09/17/2025 01:00 PM

In the course of a software update, the individual proxies are restarted. Due to the HA implementation, there should be no failures. Affected are among others mail, WLAN VPN/Shibboleth (because of LDAP).

17.09.2025 09:44

Aktuelle Störung: Zugriff auf eduroam für externe Teilnehmende an der RWTH

Partial Outage
Friday 09/12/2025 02:15 PM - Monday 09/15/2025 01:30 PM

Current Issue: Access to eduroam for external participants
There is a current disruption affecting access to the eduroam network for external participants at RWTH Aachen University. The cause of this issue is not yet known.
Suggested workaround: Please use the RWTH-guests network as a temporary alternative.
We are working to resolve this issue as quickly as possible and appreciate your understanding.

15.09.2025 10:53
Updates

Die Störung ist behoben.

15.09.2025 13:54

Proxy - SW-Update

Maintenance
Thursday 09/11/2025 12:00 PM - Thursday 09/11/2025 01:00 PM

In the course of a software update, the individual proxies are restarted. Due to the HA implementation, there should be no failures. Affected are among others mail, WLAN VPN/Shibboleth (because of LDAP).

11.09.2025 09:36

Wartung Zentraler WLAN-Router

Maintenance
Sunday 09/07/2025 10:00 PM - Sunday 09/07/2025 11:00 PM

Im Rahmen einer turnusgemäßen Wartung wird der zentrale WLAN-Router neugestartet und mit einem Softwareupdate versehen werden.
Aufgrund der gewählten Zeit rechnen wir nicht mit einer Beeinträchtigung des Hochschulbetriebs.

05.09.2025 16:49

Internet access via eduroam partially disrupted

Partial Outage
Wednesday 08/13/2025 02:20 PM - Wednesday 08/13/2025 08:00 PM

Internet access via eduroam is disrupted at some RWTH locations.
A connection to eduroam is established, but it appears that no proper Internet connection can be established. Among other things, websites cannot be accessed.

14.08.2025 09:31

Wartung zentraler Server Ressourcen

Partial Maintenance
Tuesday 08/05/2025 09:00 PM - Tuesday 08/05/2025 09:55 PM

wegen einer notwendigen Hardware Wartung eines zentralen Server in Datennetzbetrieb (NOC), werden im angegebenen Zeitraum einige Systeme nicht oder nur sporadisch funktionieren:
- RWTH-guests WLAN Datenverkehr (zentraler Router)
- Registration Authority (Kommunikation mit den Dienstanbietern)
- div. Dienste auf noc-portal, welche Kommunikation mit Routern oder Switchen erfordern

05.08.2025 11:21
Updates

Wartung beendet. Wegen eines Hardware Schadens wurden die virtualisierten Ressourcen umverteilt.
Es wird daher eine weitere Wartung zur Wiederherstellung des Zustands erfolgen. Wir informieren entsprechend.

05.08.2025 21:54

Login via RWTH Single Sign-On not working

Outage
Thursday 06/26/2025 03:45 PM - Thursday 06/26/2025 04:16 PM

There are currently disruptions to RWTH Single Sign-On. After entering your login details, the screen loads and then an Internal Server Error appears. This affects all services that use the RWTH Single Sign-On login.
The specialist department has been informed and is working to resolve the issue.

26.06.2025 15:53
Updates

The problem has been fixed.

26.06.2025 16:16

Proxy - SW-Update

Maintenance
Thursday 06/26/2025 03:00 PM - Thursday 06/26/2025 04:00 PM

In the course of a software update, the individual proxies are restarted. Due to the HA implementation, there should be no failures. Affected are among others mail, WLAN VPN/Shibboleth (because of LDAP).

26.06.2025 12:46

Routing über neue XWiN-Router

Maintenance
Tuesday 06/10/2025 09:00 PM - Tuesday 06/10/2025 10:13 PM

During this period, the routing of the previous XWiN routers (Nexus 7700) will be switched to the new XWiN routers (Catalyst 9600). These routers are essential for RWTH's network connection. This changeover also requires the migration of the DFN connection, which is switched redundantly to Frankfurt and Hannover, and the RWTH firewall to the new systems.
There will be complete or partial outages of the external connection during the maintenance window. All RWTH services (e.g. VPN, email, RWTHonline, RWTHmoodle) will not be available during this period. The accessibility of services within the RWTH network will be temporarily unavailable due to limited DNS functionality.

07.05.2025 12:47
Updates

Der Uplink nach Frankfurt wurde erfolgreich auf das neue System geschwenkt.

10.06.2025 21:07

Umbau des Uplinks nach Hannover beginnt.

10.06.2025 21:36

Uplink nach Hannover auf das neue System umgezogen.

10.06.2025 21:45

BGP v4/v6 nach Frankfurt und Hannover sind nun über die neue Routern funktional.

10.06.2025 21:57

Es stehen noch ein paar kleinere Nacharbeiten an.

10.06.2025 22:03

Wartung ist abgeschlossen. Der Datenverkehr läuft nun vollständig über die neuen Router!

10.06.2025 22:12

Problematik mit der Anbindung zur Physik identifiziert, Lösung erfolgt morgen früh.

10.06.2025 23:50

Software-Update c9300

Partial Maintenance
Wednesday 05/07/2025 05:15 AM - Wednesday 05/07/2025 07:15 AM

Switche der Serie c9300 werden am genannten Datum einem Update der Software unterzogen.
Während der Updateprozedur wird es zu einer Unterbrechung der Netzkonnektivität von ca. 15 Minuten kommen.
Betroffen hiervon sind an den Switch angeschlossene APs(Wlan), Telefone und PC/Server.
Wenn das Datum fix ist, wird das Ticket aktualisiert.

31.03.2025 15:27

Störung Eduroam

Partial Outage
Wednesday 04/09/2025 07:00 AM - Wednesday 04/09/2025 12:00 PM

There may currently be connection problems when logging into Eduroam and the RWTH Institute. This mainly affects Windows systems
If you are affected, try to solve the problem by reinstalling the CAT tool:
https:
cat.eduroam.org
We are already working on a solution to the problem.

09.04.2025 08:09

Wartung: Proxy - Update des SW-Image für die Appliance

Warning
Wednesday 03/19/2025 03:00 PM - Wednesday 03/19/2025 04:00 PM

After the necessary preparatory work (replacement of the SFPs), the operating system relevant to the appliance can now be updated. No interruption of services is to be expected due to the redundancy/HA setup.

11.03.2025 09:14

Proxy - SW-Update

Maintenance
Thursday 02/27/2025 04:15 PM - Thursday 02/27/2025 06:00 PM

In the course of a software update, the individual proxies are restarted. Due to the HA implementation, there should be no failures. Affected are among others mail, WLAN VPN/Shibboleth (because of LDAP).

27.02.2025 08:52
Updates

must be postponed/repeated due to problems

27.02.2025 14:31

neuer Versuch
nre try

27.02.2025 16:22

Proxy - Nacharbeiten zum gestrigen HW Test

Maintenance
Friday 02/21/2025 02:15 PM - Friday 02/21/2025 03:00 PM

After yesterday's hardware work, combined with a software upgrade, the software used still needs to be adapted today
The work on the standby system alone should not lead to any interruption of services.

21.02.2025 14:06

Proxy - HW Test

Maintenance
Thursday 02/20/2025 03:00 PM - Thursday 02/20/2025 04:30 PM

As parts of the hardware currently in use led to massive malfunctions during a software upgrade of the appliance itself some time ago, alternative/new components will be tested on the inactive system during this appointment.
Working on the standby system alone should not result in any interruption of services.

19.02.2025 15:49

Connection to RWTH-guests not possible

Partial Outage
Monday 02/17/2025 11:30 AM - Wednesday 02/19/2025 10:20 AM

It is currently not possible to connect to the WLAN RWTH-guests, neither with access data nor in public access. Our colleagues are already working on a solution.

17.02.2025 11:54
Updates

Die Problemursache wurde gefunden und behoben.

19.02.2025 10:31

Kurze SSO-Störung

Outage
Wednesday 02/12/2025 08:25 PM - Wednesday 02/12/2025 09:00 PM

This evening around 20:25 - 21:00 there was a performance low in the SSO service and was checked by the specialist department during this time. The problem has been solved and fast logins without waiting times are possible again.

12.02.2025 21:41

Login RWTH-guests gestört

Partial Outage
Thursday 02/06/2025 09:00 AM - Tuesday 02/11/2025 09:30 AM

It is currently not possible to log in to the WLAN RWTH-guests, neither with access data nor in public access. Our colleagues are already working on a solution.

06.02.2025 09:33
Updates

The malfunction has been solved.

11.02.2025 09:43

Diverse Ausfälle des Uplinks nach Frankfurt

Partial Outage
Friday 01/17/2025 04:00 AM - Friday 01/17/2025 06:26 PM

Aufgrund von Linkflaps der Anbindung nach Frankfurt kommt es derzeit zu kurzen Unterbrechungen der Konnektivität. Es wird bereits an einer Lösung des Problems gearbeitet.

17.01.2025 10:42
Updates

Erweiterung der Ticketqueues.

17.01.2025 10:52

Nachdem das DFN-seitige Problem nachts wenig ausgeprägt auftrat, waren seit ca. 10:14 Uhr hochschulweit vorübergehende Qualitätseinschränkungen in der Außenanbindung bemerkbar (abbrechende Verbindungen usw.). Nach Diagnose zusammen mit dem DFN-Verein wurde das Routing gegen 10:55 Uhr manuell angepasst, so dass nun kein Datenverkehr mehr über die – immer noch selbsttätig zu- und abschaltende – Faserverbindung nach Frankfurt a.M. fließt.
Die Anbindung läuft nun stabil über Hannover, so dass der Faserdefekt für uns keine bemerkbaren Auswirkungen mehr hat.
(Zu einem späteren Zeitpunkt, nach Wiederherstellung einer stabilen Verbindung nach Frankfurt durch den DFN-Verein bzw. seine Auftragnehmer, werden wir das Routing über beide Faserwege wieder in Betrieb nehmen.)

17.01.2025 11:10

Die Leitung nach Frankfurt ist seit 18:26 Uhr wieder im regulären Betrieb. Ein defekter Transceiver wurde auf der Gegenseite getauscht.

17.01.2025 18:31

Proxy - SW-Update

Maintenance
Thursday 01/16/2025 09:00 AM - Thursday 01/16/2025 10:00 AM

In the course of a software update, the individual proxies are restarted. Due to the HA implementation, there should be no failures. Affected are among others mail, WLAN VPN/Shibboleth (because of LDAP).

15.01.2025 14:51

Update Wireless LAN Controller

Partial Maintenance
Wednesday 12/18/2024 06:00 AM - Wednesday 12/18/2024 09:00 AM

wegen eines Updates eines Wireless LAN Controllers kann es zeitweise zu Ausfällen im WLAN kommen.

17.12.2024 18:03

Single sign-on and MFA mailfunction

Partial Outage
Wednesday 12/11/2024 08:00 AM - Wednesday 12/11/2024 09:30 AM

At the moment, single sign-on and multi-factor authentication are sporadically disrupted. We are already working on a solution and ask for your patience.

11.12.2024 08:12

Netze - Switchupdate ( c9400 ) 2 / 2

Outage
Tuesday 12/10/2024 04:00 AM - Tuesday 12/10/2024 07:00 AM

Guten Tag,
zum genannten Datum werden folgende Switche mehrfach rebootet:
{-Wird noch ergänzt-}
Es wird zu Unterbrechungen der Konnektivität aller angeschlossenen Systeme kommen. Inkl. WLAN, Telefonie, VPN etc.

06.09.2024 09:48
Updates

Betroffene Switche an diesem Tag:
c9400-ks15-2
c9400-ks15-1
c9400-ks10-1
c9400-kop6-1
c9400-kop5-1
c9400-kop10-1
c9400-jaeger-1
c9400-ist-1
c9400-intze-4
c9400-intze-3
c9400-intze-2
c9400-intze-1
c9400-ikv-6
c9400-ikv-5
c9400-ikv-4
c9400-ikv-3
c9400-ikv-1
c9400-ika-2
c9400-ika-1
c9400-ibf-1
c9400-hia-1
c9400-hg-1
c9400-grs-1
c9400-ghi-3
c9400-ghi-2
c9400-ghi-1
c9400-erc-3
c9400-erc-2
c9400-erc-1
c9400-elab-1
c9400-eilf7-1
c9400-eilf18-5
c9400-eilf18-4
c9400-eilf18-3
c9400-eilf18-2
c9400-eilf18-1
c9400-cdpp-2
c9400-cdpp-1
c9400-carlbatt-4
c9400-carlbatt-3
c9400-carlbatt-2
c9400-carlbatt-1
c9400-bib-1
c9400-bauing-2
c9400-bauing-1
c9400-aubach-1
c9400-as55-4
c9400-as55-3
c9400-as55-2
c9400-as55-1
c9400-aoc-2
c9400-aoc-1
c9400-aia-1

30.09.2024 10:09

Seit 7 Uhr sind alle Systeme wieder voll funktionsfähig.

10.12.2024 07:02

Proxy - SW-Update

Maintenance
Wednesday 12/04/2024 12:00 PM - Wednesday 12/04/2024 12:30 PM

In the course of a software update, the individual proxies are restarted. Due to the HA implementation, there should be no failures. Affected are among others mail, WLAN VPN/Shibboleth (because of LDAP).

04.12.2024 09:11

Migration Datenbankservice Abteilung Netze

Partial Maintenance
Tuesday 12/03/2024 08:00 PM - Tuesday 12/03/2024 11:20 PM

wegen der Migration unseres Datenbankservers werden im Wartungszeitraum Applikationen auf TK-Portal, RA-Portal und NOC-Portal, sowie der Zugang zum WLAN RWTH-guests mit Gastkennung nicht zur Verfügung stehen.

03.12.2024 13:49
Updates

Die Wartung ist beendet.

03.12.2024 23:20

Switchupdate ( c9400 ) 1 / 2

Outage
Tuesday 12/03/2024 04:00 AM - Tuesday 12/03/2024 07:45 AM

Guten Tag,
zum genannten Datum werden folgende Switche mehrfach rebootet:
{-Wird noch ergänzt-}
Es wird zu Unterbrechungen der Konnektivität aller angeschlossenen Systeme kommen. Inkl. WLAN, Telefonie, VPN etc.

06.09.2024 09:47
Updates

Betroffene Switche an diesem Tag:
c9400-zollamt-2
c9400-zollamt-1
c9400-wzlhalle-1
c9400-wzl-1
c9400-wues7-1
c9400-wsh-4
c9400-wsh-1
c9400-wsa-1
c9400-vka-2
c9400-vka-1
c9400-umic-1
c9400-theater-2
c9400-theater-1
c9400-tgpont-1
c9400-tg64-2
c9400-tg64-1
c9400-tg59-1
c9400-textil-2
c9400-textil-1
c9400-sw23-1
c9400-superc-2
c9400-superc-1
c9400-sht-1
c9400-sfs65-1
c9400-semi90-1
c9400-schi8-1
c9400-schi4-1
c9400-sbbioch-1
c9400-rog-2
c9400-rog-1
c9400-reiff-1
c9400-pontd-4
c9400-pontd-3
c9400-pontd-2
c9400-pontd-1
c9400-physik-3
c9400-physik-2
c9400-physik-1
c9400-pc-1
c9400-oelmuehle-1
c9400-lochner-1
c9400-ks7-8
c9400-ks7-7
c9400-ks7-6
c9400-ks7-5
c9400-ks7-4
c9400-ks7-3
c9400-ks7-2
c9400-ks7-1
c9400-ks15-5
c9400-ks15-4
c9400-ks15-3

30.09.2024 10:09

Reboot Zentralgerät WLAN-Infrastruktur

Maintenance
Wednesday 11/27/2024 12:00 AM - Wednesday 11/27/2024 12:50 AM

Ein zentraler Switch in der WLAN-Infrastruktur wird routinemäßig neugestartet. Währenddessen kommt es zu einer Serviceunterbrechung des WLANs. Aufgrund der gewählten Uhrzeit wird von geringen Auswirkungen auf den Betrieb ausgegangen.

27.11.2024 00:06
Updates

Wartung erfolgreich abgeschlossen.

27.11.2024 00:53

Altes Ticket ohne Titel

Partial Outage
Tuesday 11/26/2024 02:30 PM - Tuesday 11/26/2024 03:10 PM

wegen eines notwendigen Zertifikatswechsels wurden die WLAN Controller neu gestartet. Uns wird im Nachgang nun bewußt, daß die aktiven Redundanzen nicht wie erwartet funktioniert haben, so daß einige WLAN Verbindungen zu Clients und auch Accesspoints im Zeitraum getrennt wurden. Wir bitten um Entschuldigung.

29.11.2024 10:37

Temporary Loss of Services Due to Defective Hardware

Outage
Thursday 11/21/2024 09:45 AM - Thursday 11/21/2024 04:45 PM

Due to problems with the load balancers (F5), the majority of services such as RWTHmoodle, RWTH Single Sign-On, RWTH E-Mail etc. and all services behind the RWTH Single Sign-On are disrupted.

21.11.2024 11:12
Updates

A technician from the manufacturer has now also been called in to solve the problem.

21.11.2024 12:40

The fault has been rectified. However, there may still be delays in delivery or receipt.

21.11.2024 16:56

Proxy - SW-Update

Maintenance
Thursday 11/21/2024 08:00 AM - Thursday 11/21/2024 10:00 AM

In the course of a software update, the individual proxies are restarted. Due to the HA implementation, there should be no failures. Affected are among others mail, WLAN VPN/Shibboleth (because of LDAP).

13.11.2024 14:53

Abschaltung UV 1.OG Süsterfeldstraße 22, 1510

Partial Outage
Tuesday 11/12/2024 07:30 AM - Tuesday 11/12/2024 10:30 AM

Am kommenden Dienstag, 12.11.2024 8 Uhr, wird eine Firma die Unterverteilung im 1.OG abschalten, um zwei Sicherungsautomaten zu tauschen.
Gegen 10 Uhr spätestens wird wieder zugeschaltet sein.
Mit der Abschaltung werden auch mehrere Netzwerkswitch ausfallen, daher steht keine Netzwerkverbindung in Teilen der Süsterfeldstraße 22 zur Verfügung.
Betroffen sind auch WLAN und Telefonie

08.11.2024 10:14

Anmeldung nicht möglich

Partial Outage
Monday 10/21/2024 02:30 PM - Monday 10/21/2024 02:52 PM

wegen einer Störung des Anmeldedienstes RADIUS, war eine Anmeldung an WLAN oder VPN nicht möglich.

21.10.2024 14:55

Login in RWTH-guests nicht möglich

Outage
Monday 10/14/2024 12:15 AM - Monday 10/14/2024 10:55 AM

Wegen eines SW-Fehlers war das Anmelden in das WLAN-Netz RWTH-guests nicht möglich. Bitte entschuldigen Sie die Störung.

14.10.2024 11:00

Short problems while using RWTH Single Sign-On

Maintenance
Monday 10/07/2024 04:00 PM - Monday 10/07/2024 04:30 PM

For a short period of time, there was an error while using RWTH Single Sign-On.
The problem has been solved.

07.10.2024 16:03

Proxy - SW-Update

Maintenance
Friday 09/27/2024 12:00 PM - Friday 09/27/2024 01:00 PM

In the course of a software update, the individual proxies are restarted. Due to the HA implementation, there should be no failures. Affected are among others mail, WLAN VPN/Shibboleth (because of LDAP).

27.09.2024 09:55

No connection to RWTH-guests

Outage
Tuesday 09/17/2024 09:30 AM - Tuesday 09/17/2024 12:25 PM

No connection to the RWTH-guests can be established at the moment.
We are working on a solution.

17.09.2024 10:34
Updates

Die Störung konnte durch ein SW Update behoben werden.

17.09.2024 12:27

RWTH-guests erneut gestört

Partial Outage
Monday 09/09/2024 05:00 PM - Tuesday 09/10/2024 10:15 AM

wegen eines gelöschten DNS Eintrags war der Login Service für RWTH-guests nicht erreichbar.

13.09.2024 10:52

Connection to RWTH-guests not possible

Partial Outage
Sunday 09/08/2024 06:30 AM - Monday 09/09/2024 10:00 AM

It is currently not possible to connect to the RWTH-guests.
We are working on a solution of the problem.

09.09.2024 09:39
Updates

The problem has been solved.

09.09.2024 11:21

Korrektur der Zeiten: Sonntag 06:30 bis Montag 10:00
Statusänderung auf Teilstörung.

13.09.2024 10:50

Hosts of RWTH Aachen University partly not accessible from networks of other providers

Partial Outage
Saturday 08/24/2024 08:15 PM - Sunday 08/25/2024 09:00 PM

Due to DNS disruption, the name servers of various providers are currently not returning an IP address for hosts under *.rwth-aachen.de.
As a workaround, you can store alternative DNS servers in your connection settings, e.g. the Level3-Nameserver (4.2.2.2 and 4.2.2.1) or Comodo (8.26.56.26 und 8.20.247.20). It may also be possible to reach the RWTH VPN server, in which case please use VPN.

25.08.2024 10:34
Updates

Instructions for configuring an alternative DNS server under Windows can be found via the following links:
https:
www.ionos.de/digitalguide/server/konfiguration/windows-11-dns-aendern/
https:
www.netzwelt.de/galerie/25894-dns-einstellungen-windows-10-11-aendern.html
You can also use VPN as an alternative. If you cannot reach the VPN server, you can adjust the host file under Windows according to the following instructions. This will allow you to reach the server vpn.rwth-aachen.de. To do this, the following entry must be added:
134.130.5.231 vpn.rwth-aachen.de
https:
www.windows-faq.de/2022/10/04/windows-11-hosts-datei-bearbeiten/

25.08.2024 13:20

The hosts of RWTH Aachen University can now be reached again from outside the RWTH network.

25.08.2024 21:10

Individual users may have experienced problems even after the fault was rectified on 25 August at 9 pm. On 26.8. at 9 a.m. all follow-up work was completed, so there should be no further problems.

26.08.2024 15:25

Wartung NOC-portal

Partial Maintenance
Tuesday 08/20/2024 09:30 AM - Tuesday 08/20/2024 03:00 PM

wegen einer Wartung des Systems noc-portal werden einige unserer Webdienste zum Steuern der Internet Basisdienste kurzzeitig im Wartungszeitraum nicht zur Verfügung stehen.
Unter anderem sind betroffen:
* DNS-Admin
* DHCP- Admin
* RADIUS-Admin
* Interface-Admin
* Firewall-Admin & -Formular
* WLAN Gastaccounts (anlegen)

20.08.2024 09:32

Wartung des Datenbankservers

Partial Maintenance
Tuesday 08/13/2024 10:30 AM - Wednesday 08/14/2024 11:30 AM

Wegen einer Wartung des zugrundeliegenden Datenbankservers ist im Wartungszeitraum mit Ausfällen von Webdiensten zu rechnen:
* NOC-Portal (z.B. DNS-Admin, DHCP-Admin, RADIUS-Admin, Interface-Admin, WLAN Gäste einrichten)
* TK-Portal
* RA-Portal
Die Dienste laufen wie gewohnt weiter. Bitte versuchen Sie zu einem späteren Zeitpunkt Ihre gewünschten Änderungen einzutragen.

12.08.2024 18:35
Updates

leider ist die Wartung noch nicht zum Abschluss gekommen, weswegen die Daten heute für ca 1h nicht zur Verfügung stehen.

14.08.2024 10:25

Die Migration ist abgeschlossen

14.08.2024 12:03

Software-Update c9300 2/2

Partial Maintenance
Thursday 08/01/2024 05:15 AM - Thursday 08/01/2024 06:15 AM

Switche der Serie c9300 werden am genannten Datum einem Update der Software unterzogen.
Während der Updateprozedur wird es zu einer Unterbrechung der Netzkonnektivität von ca. 15 Minuten kommen.
Betroffen hiervon sind an den Switch angeschlossene APs(Wlan), Telefone und PC/Server.

12.07.2024 10:27
Updates

Betroffen sind:
c9300-4252-zlt-1
c9300-cab30-4
c9300-cab30-5
c9300-erc-7
c9300-hia-2
c9300-hia-3
c9300-hs-3
c9300-hs-4
c9300-hs-5
c9300-ictcubes-1
c9300-ictcubes-2
c9300-ictcubes-3
c9300-ika-3
c9300-ika-4
c9300-karman-3
c9300-kop6-mh-2
c9300-kop6-mh-3
c9300-kop6-mh-4
c9300-melasued-2
c9300-mogam-1
c9300-nmtest-2
c9300-reiff-2
c9300-rog-zlt-1
c9300-sbbioch-3
c9300-sbbioch-4
c9300-tgpont-5
c9300-ww10-mh-1
c9300-ww10-mh-2
c9300-ww10-mh-3
c9300-ww10-mh-4
c9300-wzlhalle-1
c9300-wzlhalle-2
c9300-wzlhalle-3
c9300-wzlhalle-mh-1
c9300-wzlhalle-mh-2
c9300-1950-zlt-1
c9300-as55-5
c9300-as55-6
c9300-as55-9
c9300-baz-1
c9300-bergbau-1
c9300-bergbau-2
c9300-bergbau-3
c9300-bergbau-4
c9300-cab30-1
c9300-cab30-3
c9300-dwi-4
c9300-erc-1
c9300-erc-2
c9300-erc-5
c9300-erc-6
c9300-hg-2
c9300-hg-4
c9300-hs-1
c9300-ist-1
c9300-jaeger-1
c9300-jaeger-2
c9300-kop6-2
c9300-lochner-1
c9300-lochner-2
c9300-lochner-3
c9300-lochner-4
c9300-lochner-5
c9300-lochner-6
c9300-lochner-7
c9300-physik-1
c9300-physik-2
c9300-physik-3
c9300-physik-4
c9300-physik-5
c9300-physik-6
c9300-physik-8
c9300-physik-9
c9300-physik-10
c9300-pontw3-5
c9300-rb-wzl-2
c9300-rog-1
c9300-sbbioch-1
c9300-schi8-1
c9300-seminar-1
c9300-sfs83-1
c9300-superc-2
c9300-sw23-kh-1
c9300-sw23-kh-2
c9300-sw23-kh-3
c9300-sw23-kh-4
c9300-tg64-1
c9300-tg64-2
c9300-tg64-4
c9300-vka-5
c9300-wues5-1
c9300-ww10-bb2-1
c9300-ww10-wlan-1
c9300-carlbatt-2
c9300-hkw-3
c9300-hs-2
c9300-ks7-3
c9300-nmtest-1
c9300-pontw3-1
c9300-pontw3-2
c9300-pontw3-3
c9300-pontw3-4
c9300-prolog-1
c9300-prolog-2
c9300-stw-tk-1
c9300-superc-1
c9300-superc-3
c9300-superc-4
c9300-sw8-1
c9300-tgpont-2
c9300-turm46-1
c9300-turm46-2
c9300-turm46-3
c9300-turm46-4
c9300-ww10-physik-1
c9300-ww10-physik-2

12.07.2024 10:28

Durchsatzproblem im WLAN-Bereich

Partial Outage
Thursday 07/25/2024 12:10 PM - Monday 07/29/2024 08:00 AM

Derzeit kommt es zu schlechtem IPv4-Durchsatz im Bereich Instituts-WLANs.
Eine Umkonfiguration, während der auch Eduroam vorübergehend nicht verfügbar war, konnte das Problem nicht lösen. Wir werden zu später Stunde, wenn weniger Nutzer online sind, weiter an der Behebung arbeiten.

25.07.2024 12:44

Wartung WLAN

Maintenance
Thursday 07/25/2024 06:00 PM - Thursday 07/25/2024 06:30 PM

A hardware component of a central data link will need to be changed, out of schedule. This is urgently necessary in order to resolve a throughput problem of the RWTH-institutes wireless service. This maintenance measure will result in downtime (estimate: 10+ minutes) of the wireless (eduroam, RWTH-institutes, ...).
Apologies for this interruption of service.

25.07.2024 12:58

Neue Authentifizierung im WLAN (eduroam, RWTH-institutes, usw) nicht möglich

Outage
Friday 07/12/2024 01:30 PM - Friday 07/12/2024 02:35 PM

Radius is unable to get any EGM credentials from LDAP, consequently login to eduroam and other SSIDs that require EGM is not possible. We are working on a solution.

12.07.2024 14:14
Updates

Die Authentifizierung funktioniert wieder.

12.07.2024 15:00

Reboote Cisco Switche Serie 9300

Maintenance
Tuesday 07/02/2024 04:00 AM - Tuesday 07/02/2024 05:30 AM

In Vorbereitung zum Update am 11.07 müssen alle Switche der Serie c9300 einmal rebootet werden.
Dieser Reboot dient der Qualitätssicherung am Tag der Wartung und soll ein reibungsloses Update am 11.07 ermöglichen.

27.06.2024 15:14

Softwareupdate im WLAN-Routing-Bereich

Warning
Tuesday 05/28/2024 12:30 AM - Tuesday 05/28/2024 01:00 AM

One of our routers will be undergoing scheduled maintenance, in order to install a software update. You should expect network connectivity at the SSIDs eduroam, RWTH-institutes, and RWTH-devices to be unavailable for a couple of minutes. We don't expect too many users to actually notice, due to the time of day.

27.05.2024 09:46

Proxy - SW-Update

Maintenance
Tuesday 05/07/2024 12:00 PM - Tuesday 05/07/2024 01:00 PM

In the course of a software update, the individual proxies are restarted. Due to the HA implementation, there should be no failures. Affected are among others mail, WLAN VPN/Shibboleth (because of LDAP).

07.05.2024 10:26

Proxy - SW-Update

Maintenance
Thursday 04/25/2024 12:00 PM - Thursday 04/25/2024 01:00 PM

In the course of a software update, the individual proxies are restarted. Due to the HA implementation, there should be no failures. Affected are among others mail, WLAN VPN/Shibboleth (because of LDAP).

25.04.2024 08:38

Störung TG64

Partial Outage
Friday 04/19/2024 12:45 PM - Friday 04/19/2024 01:15 PM

Aufgrund eines Konfigurationsfehler sind alle Anschlüsse "hinter" dem c9400-tg64-2 aktuell gestört
An der Lösung wird gearbeitet

19.04.2024 12:50

Proxy - SW-Update

Maintenance
Monday 04/08/2024 02:00 PM - Monday 04/08/2024 03:00 PM

In the course of a software update, the individual proxies are restarted. Due to the HA implementation, there should be no failures. Affected are among others mail, WLAN VPN/Shibboleth (because of LDAP).

08.04.2024 11:25

Creating eduroam login data not possible

Partial Outage
Monday 04/08/2024 11:00 AM - Monday 04/08/2024 01:36 PM

It is currently not possible to create login data for eduroam using the eduroam device manager.
We are working on fixing the problem.

08.04.2024 11:09
Updates

The problem has been fixed.

08.04.2024 13:36

RWTH-guests gestört

Partial Outage
Thursday 03/21/2024 06:07 PM - Thursday 03/21/2024 06:35 PM

Wegen eines Fehlers im zentralen Router für das RWTH-guests WLAN, ist dieses leider derzeit nicht verwendbar. Wir arbeiten an der Behebung

21.03.2024 18:22
Updates

Störung wurde behoben. Bitte melden Sie sich neu an.

21.03.2024 18:35

Login nicht möglich

Outage
Wednesday 03/20/2024 11:20 AM - Wednesday 03/20/2024 01:05 PM

wegen massivem Datenaufkommen auf unseren Authentifizierungsservern ist es zum zeitweisen Ausfall des Dienstes gekommen. Dadurch war im angezeigten Zeitraum u.U. der Login in VPN oder WLAN Dienste nicht möglich.

20.03.2024 13:05
Updates

Die Logins der VPN Dienste der RWTH unterliegen zur Zeit einer Distributed Denial of Service Attacke. Unsere Security Kollegen grenzen zur Zeit die Angriffe ein und erweitern Ihre Filter in der RWTH Firewall.

20.03.2024 14:06

Ende Zeit aktualisiert

20.03.2024 20:37

WLAN-Gastzugänge erzeugt ab 19.03.2024 funktionieren z.Z. nicht

Partial Outage
Tuesday 03/19/2024 07:00 AM - Wednesday 03/20/2024 12:30 PM

WLAN-Gastzugänge die ab dem 19.03.2024 erzeugt wurden funktionieren z.Z. nicht. Wir arbeiten an einer Lösung.

20.03.2024 11:02
Updates

Der Fehler wurde behoben. Alle Gastlogins funktionieren.

20.03.2024 12:36

Proxy - SW-Update

Maintenance
Thursday 03/14/2024 01:00 PM - Thursday 03/14/2024 02:00 PM

In the course of a software update, the individual proxies are restarted. Due to the HA implementation, there should be no failures. Affected are among others mail, WLAN VPN/Shibboleth (because of LDAP).

14.03.2024 08:15

Umstellung der DHCP-Server für eduroam

Notice
Monday 02/26/2024 09:00 AM - Monday 02/26/2024 09:45 AM

IP addresses in eduroam are currently assigned via the IT Center's ISC DHCP servers. As the software is end-of-life (EOL) and no longer receives updates, new DHCP servers have been set up with KEA-DHCP, which already handle IP allocation for other networks. On Monday, February 26 from 9 am, the IP assignment for eduroam will be switched to the new DHCP servers in cooperation with the UKA network colleagues. During this period, eduroam will not be available.

23.02.2024 11:42
Updates

seit der Umstellung werden keine IPv4 Adressen verteilt. Dadurch können Geräte der Meinung sein, dass sie keine Internetverbindung haben. Wir arbeiten an der Behebung.

26.02.2024 09:25

Das Problem sollte nun behoben sein. Falls noch keine IPv4 Adresse bezogen wurde, hilft es die WLAN Verbindung neu aufzubauen.

26.02.2024 09:36

Umstellung seit 9:45 beendet

26.02.2024 11:18

Proxy - SW-Update

Maintenance
Thursday 02/22/2024 11:00 AM - Thursday 02/22/2024 03:00 PM

In the course of a software update, the individual proxies are restarted. Due to the HA implementation, there should be no failures. Affected are among others mail, WLAN VPN/Shibboleth (because of LDAP).

16.02.2024 11:13

Authentifizierungsstörung bei verschiedenen Netzzugängen

Outage
Tuesday 02/20/2024 12:20 PM - Tuesday 02/20/2024 02:00 PM

Access to multiple Wireless LANs and to multiple VPNs is currently undergoing difficulties, due to a defective backend system (RADIUS). The relevant technical department has already been informed and is working on a solution.
New logins can be expected to be particularly affected.

20.02.2024 13:04
Updates

Die ersten Auswirkungen der Störung können von einzelnen Nutzern ab ca. 12:20 zu beobachten gewesen sein. Funktionierende Logins waren wieder ab ca. 13:15 Uhr zu beobachten.
Nach umfänglicher Diagnose und Identifizieren der Problemursache – ein Timing-Problem bei Skripten, die die Konfiguration der RADIUS-Server synchron halten sollten – ist das Problem seit etwa 14:00 Uhr wieder vollständig behoben.

20.02.2024 14:17

Anmeldung an div. Instituts-WLAN

Partial Outage
Wednesday 01/31/2024 12:00 PM - Thursday 02/01/2024 09:19 AM

durch eine Änderung in der Authentifizierungsschnittstelle wurde leider der Anmeldemechanismus für alte Instituts-WLANs gestört. Eine Anmeldung an WLANs mit der SSID "RWTH-{Institutskürzel}" ist daher derzeit nur in bestimmten Fällen möglich. Wir arbeiten an der Behebung.

01.02.2024 08:43
Updates

Störung behoben

01.02.2024 09:22

Authentifizierung gestört

Outage
Tuesday 01/23/2024 01:35 PM - Tuesday 01/23/2024 01:45 PM

wegen eines Programmierfehlers während Wartungsarbeiten ist es zu einem Ausfall des Authentifizierungsdienstes gekommen. Dadurch waren kurzzeitig keine neuen Logins in VPN und WLAN möglich.

23.01.2024 13:47

WLAN Ausfall

Outage
Thursday 01/11/2024 03:55 AM - Thursday 01/11/2024 06:30 AM

nach einem Upgrade der zentralen Router Firmware verweigert der Router seit heute Nacht seine Arbeit. Dadurch ist das WLAN der RWTH komplett ausgefallen. Wir arbeiten an der Behebung.

11.01.2024 06:24

Komplettaustausch des c9400-rog-2, wegen defektem Steckplatz

Maintenance
Wednesday 01/10/2024 10:30 AM - Wednesday 01/10/2024 01:00 PM

Da der Weiterbetrieb des c9400-rog-2 nicht gewährleitstet werden kann, muss der c9400-rog-2 komplett ausgetauscht werden.

10.01.2024 10:07

Proxy - SW-Update

Maintenance
Wednesday 12/27/2023 12:00 PM - Wednesday 12/27/2023 01:00 PM

In the course of a software update, the individual proxies are restarted. Due to the HA implementation, there should be no failures. Affected are among others mail, WLAN VPN/Shibboleth (because of LDAP).

27.12.2023 10:41

Router Ausfall im WLAN

Outage
Friday 12/15/2023 03:30 PM - Friday 12/15/2023 03:50 PM

Wegen eines Speicherüberlaufs im zentralen Router des WLANs wird es absehbar zwischen 15:30 und 15:45 zum Ausfall des gesamten WLANs der RWTH kommen. Es wird rund 15-20 Minuten dauern, bis die Infrastruktur wieder zur Verfügung steht.
Der aktuelle Fehler wird derzeit mit dem Hersteller analysiert und ein automatisierter Workaround, um den Zustand zu vermeiden hat heute Nacht wegen eines Fehlers leider nicht gegriffen. Daher tritt diese Situation nun tagsüber auf.
Wir bitten daher um Entschuldigung.

15.12.2023 14:37