DigitalArchiv

Mehr Informationen zu dem Service finden Sie in unserem Dokumentationsportal.

SeviRe application not available

Partial Outage
Monday 11/17/2025 09:30 AM - Monday 11/17/2025 10:15 AM

The application is not available due to a package upgrade. We're working on a solution.

17.11.2025 09:40

Teilstörung Serverplan F + Digitalarchiv

Partial Outage
Wednesday 11/05/2025 09:30 AM - Thursday 11/06/2025 09:27 AM

Aufgrund eines technischen Ausfalls im CARL, ist der Serverplan F und das Digitalarchiv nur eingeschränkt verfügbar.
Bei Jobs wird folgende Fehlermeldung ausgegeben:

"Failed to mount the disk media in library [hcpf] with mount path"

Wir arbeiten derzeit an einer Lösung des Problems

05.11.2025 09:38
Updates

Da die Speichersysteme von Serverplan F weiterhin gestört sind, haben wir für Backups auf Serverplan F derzeit bis auf Weiteres ein Blackoutwindow plaziert.

05.11.2025 16:25

Login not possible

Outage
Tuesday 07/22/2025 11:30 AM - Tuesday 07/22/2025 11:44 AM

RWTH Single Sign-On login ist not possible at the moment.
Existing sessions are not affected.
We are working on fixing the problem.

22.07.2025 11:37
Updates

The problem has been solved.

22.07.2025 11:45

Altes Ticket ohne Titel

Partial Outage
Saturday 07/05/2025 12:15 PM - Saturday 07/05/2025 12:45 PM

There were disruptions to RWTH Single Sign-On in some cases during the specified period . After entering your login details, the screen loads and then an Internal Server Error appears. This affects all services that use the RWTH Single Sign-On login.

07.07.2025 11:45

Login via RWTH Single Sign-On not working

Outage
Thursday 06/26/2025 03:45 PM - Thursday 06/26/2025 04:16 PM

There are currently disruptions to RWTH Single Sign-On. After entering your login details, the screen loads and then an Internal Server Error appears. This affects all services that use the RWTH Single Sign-On login.
The specialist department has been informed and is working to resolve the issue.

26.06.2025 15:53
Updates

The problem has been fixed.

26.06.2025 16:16

Routing über neue XWiN-Router

Maintenance
Tuesday 06/10/2025 09:00 PM - Tuesday 06/10/2025 10:13 PM

During this period, the routing of the previous XWiN routers (Nexus 7700) will be switched to the new XWiN routers (Catalyst 9600). These routers are essential for RWTH's network connection. This changeover also requires the migration of the DFN connection, which is switched redundantly to Frankfurt and Hannover, and the RWTH firewall to the new systems.
There will be complete or partial outages of the external connection during the maintenance window. All RWTH services (e.g. VPN, email, RWTHonline, RWTHmoodle) will not be available during this period. The accessibility of services within the RWTH network will be temporarily unavailable due to limited DNS functionality.

07.05.2025 12:47
Updates

Der Uplink nach Frankfurt wurde erfolgreich auf das neue System geschwenkt.

10.06.2025 21:07

Umbau des Uplinks nach Hannover beginnt.

10.06.2025 21:36

Uplink nach Hannover auf das neue System umgezogen.

10.06.2025 21:45

BGP v4/v6 nach Frankfurt und Hannover sind nun über die neue Routern funktional.

10.06.2025 21:57

Es stehen noch ein paar kleinere Nacharbeiten an.

10.06.2025 22:03

Wartung ist abgeschlossen. Der Datenverkehr läuft nun vollständig über die neuen Router!

10.06.2025 22:12

Problematik mit der Anbindung zur Physik identifiziert, Lösung erfolgt morgen früh.

10.06.2025 23:50

Kurze SSO-Störung

Outage
Wednesday 02/12/2025 08:25 PM - Wednesday 02/12/2025 09:00 PM

This evening around 20:25 - 21:00 there was a performance low in the SSO service and was checked by the specialist department during this time. The problem has been solved and fast logins without waiting times are possible again.

12.02.2025 21:41

Altes Ticket ohne Titel

Maintenance
Friday 01/17/2025 09:00 AM - Friday 01/17/2025 12:00 PM

Wir möchten Sie über eine wichtige Änderung im Zusammenhang mit dem Zugriff auf Datenprojekte im DigitalArchiv informieren.
In dieser Wartung werden wir von dem bisherigen IPv6-only Netzwerk auf ein DualStack-Netzwerk unseres Storage Backends wechseln.
Hintergrund:
Im Rahmen der abschließenden Phase der Datenmigration vom DELL ECS Speicher auf die neue Hitachi Content Platform wird eine Anpassung erforderlich, um die Erreichbarkeit von Systemen ohne IPv6-Konnektivität sicherzustellen.
Änderung des S3-Endpoints:

Der Endpoint für den Zugriff auf Ihre Projekte mit einem S3-Client hat sich geändert:
• Alter Endpoint: https:
digitalarchiv.hcp-carl.dasi.rwth-aachen.de:443
• Neuer Endpoint: https:
digitalarchiv.hcp-carl-s3.dasi.rwth-aachen.de:8483
Erforderliche Maßnahmen:

Bitte aktualisieren Sie die Endpoint-URL nach der Wartung in Ihren S3-Clients (z.B. WinScp, Cyberduck, s3cmd) auf die neue Adresse. Ihre Zugangsdaten bleiben unverändert.
Unterstützung:
• Detaillierte Anleitungen zur Nutzung des DigitalArchivs finden Sie in unserem IT Center Help.
• Bei Problemen mit der Umstellung oder Nutzung kontaktieren Sie bitte unser Support-Team.
• Aktuelle Informationen finden Sie auf unserer Maintenance-Seite.

16.01.2025 13:17

Problems with the accessibility of the DigitalArchive via IPv4

Partial Outage
Thursday 01/09/2025 03:00 PM - Friday 01/17/2025 10:28 AM

There are currently problems with the accessibility of the DigitalArchive via IPv4 for new and already migrated projects.
This means that digitalarchiv.hcp-carl.dasi.rwth-aachen.de is currently only accessible via IPv6 in these cases.
We are working closely with the hardware manufacturers to resolve this problem as quickly as possible.

09.01.2025 15:19

Fehlermeldung beim Anlegen neuer Digitalarchive

Partial Outage
Friday 12/20/2024 01:45 PM - Monday 01/06/2025 03:00 PM

Aktuell kommt es zu einer Fehlermeldung beim Anlegen neuer Archive mit dem voreingestellten Ablaufdatum 10 Jahre in der Zukunft.
Wir arbeiten an einer Behebung des Problemes.
Als temporärer Workaround kann das Gültigkeitsdatum ein Jahr reduziert werden (2034 statt 2035). Damit funktioniert das Anlegen dann.

20.12.2024 13:48
Updates

Bug wurde behoben.

07.01.2025 10:05

Der Fehler konnte gefunden und behoben werden. Neue Archive können jetzt wieder ohne den Workaround angelegt werden.

08.01.2025 08:34

Single sign-on and MFA mailfunction

Partial Outage
Wednesday 12/11/2024 08:00 AM - Wednesday 12/11/2024 09:30 AM

At the moment, single sign-on and multi-factor authentication are sporadically disrupted. We are already working on a solution and ask for your patience.

11.12.2024 08:12

DigitalArchiv Umstellung auf dem HCP Speicher

Warning
Wednesday 10/16/2024 09:30 AM - Wednesday 10/16/2024 12:30 PM

Die neue Datenprojekte, die über DigitalArchiv erstellt werden, werden in dem Hitachi HCP Speicher gespeichert. Für die Nutzenden ändern sich die S3 Zugangsdaten zu den Datenprojekten.

11.10.2024 09:31

Expired certificate

Outage
Monday 09/23/2024 08:00 AM - Monday 09/23/2024 09:03 AM

Due to the expired certificate for idm.rwth-aachen.de, no IdM applications and the applications that use RWTH Single Sign-On can be accessed.
We are working on a solution.
- An insecure connection message is displayed when calling up IdM applications.
- When calling up applications with access via RWTH Single Sign-On, a message about missing authorisations is displayed.

23.09.2024 08:11
Updates

The certificate has been updated and the applications can be accessed again. Please delete the browser cache before accessing the pages again.

23.09.2024 09:06

Hosts of RWTH Aachen University partly not accessible from networks of other providers

Partial Outage
Saturday 08/24/2024 08:15 PM - Sunday 08/25/2024 09:00 PM

Due to DNS disruption, the name servers of various providers are currently not returning an IP address for hosts under *.rwth-aachen.de.
As a workaround, you can store alternative DNS servers in your connection settings, e.g. the Level3-Nameserver (4.2.2.2 and 4.2.2.1) or Comodo (8.26.56.26 und 8.20.247.20). It may also be possible to reach the RWTH VPN server, in which case please use VPN.

25.08.2024 10:34
Updates

Instructions for configuring an alternative DNS server under Windows can be found via the following links:
https:
www.ionos.de/digitalguide/server/konfiguration/windows-11-dns-aendern/
https:
www.netzwelt.de/galerie/25894-dns-einstellungen-windows-10-11-aendern.html
You can also use VPN as an alternative. If you cannot reach the VPN server, you can adjust the host file under Windows according to the following instructions. This will allow you to reach the server vpn.rwth-aachen.de. To do this, the following entry must be added:
134.130.5.231 vpn.rwth-aachen.de
https:
www.windows-faq.de/2022/10/04/windows-11-hosts-datei-bearbeiten/

25.08.2024 13:20

The hosts of RWTH Aachen University can now be reached again from outside the RWTH network.

25.08.2024 21:10

Individual users may have experienced problems even after the fault was rectified on 25 August at 9 pm. On 26.8. at 9 a.m. all follow-up work was completed, so there should be no further problems.

26.08.2024 15:25

Zertifikatsprobleme auf einigen Systemen

Partial Outage
Thursday 01/25/2024 02:15 PM - Friday 01/26/2024 09:20 AM

There are currently certificate problems on some systems. The service can only be used with limitations. We are working on a solution.

25.01.2024 14:31

Wartung an Storage-Diensten

Maintenance
Wednesday 01/17/2024 07:30 AM - Wednesday 01/17/2024 08:50 AM

Due to maintenance on Coscine's storage system on January 17, 2024, from 7:30 a.m. to 9:30 a.m., the creation and deletion of resources and files will not be possible.

15.01.2024 16:00
Updates

We were able to finish the maintenance earlier

17.01.2024 08:56

Wartungsarbeiten | Maintenance work

Maintenance
Tuesday 01/09/2024 09:30 AM - Tuesday 01/09/2024 11:00 AM

Due to maintenance on Coscine's storage system on January 9, 2024, from 09:30 a.m. to 11:00 a.m., the creation and deletion of resources and files will not be possible.

05.01.2024 14:32

Wartungsarbeiten | Maintenance work

Maintenance
Monday 01/08/2024 12:00 PM - Monday 01/08/2024 02:00 PM

Due to maintenance on Coscine's storage system on January 8, 2024, from 12:00 a.m. to 14:00 a.m., the creation and deletion of resources and files will not be possible.

05.01.2024 14:30

FDS/RDS Switches

Maintenance
Thursday 12/14/2023 09:30 AM - Thursday 12/14/2023 11:00 AM

To improve our network redundancy, it is necessary to update the operating system of our switches. This process requires maintenance work over several days at three locations.
Please note that there will be temporary restrictions on the storage system during this maintenance work.
It will not be possible to create new buckets, upload or save files.
We apologize for any inconvenience and thank you for your understanding and patience while we work to improve our systems.

13.12.2023 13:39